Nederland telt zo’n tienduizend schoolgebouwen voor het primair en voortgezet onderwijs. Van die tienduizend worden er elk jaar slechts honderd verduurzaamd. Maar liefst drieduizend schoolgebouwen hebben energielabel G. Het is dan ook geen wonder dat Bernard Wientjes, voorzitter van rijksinitiatief De Bouwagenda, pleit voor ‘een revolutie’.
“Scholen moeten vijf keer zo hard verduurzamen als dat ze nu doen”, stelde Wientjes in dagblad Trouw. Volgens hem zijn Nederlandse scholen, als ze in het huidige tempo doorgaan, pas in het jaar 2350 duurzaam te noemen. Om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen, zouden er per jaar 500 scholen moeten worden gerenoveerd. Er is dan ook een revolutie nodig, vindt Wientjes.
Achterstallig onderhoud
Maar waar te beginnen? Veel scholen zijn zich ervan bewust dat er jarenlang niets is veranderd aan hun gebouw. Verduurzamen? Eerst maar eens dat achterstallig onderhoud wegwerken, lijkt het devies. In de praktijk staan scholen voor de keuze: het gebouw platgooien en opnieuw beginnen óf het huidige pand grondig aanpakken. Dit probleem is overigens niet uniek voor scholen; ook grote bedrijfshallen, ziekenhuizen en appartementencomplexen willen nog weleens achterlopen als het gaat om verduurzaming.
Groot, plat dak
Het grote voordeel van schoolgebouwen is dat ze bijna altijd beschikken over een groot, plak dak. Dat biedt mogelijkheden, want verduurzaming begint met isolatie, en isolatie begint op het dak! Zo kan professionele dakisolatie of een groen dak bijdragen aan een lager energieverbruik. Daarnaast hebben platte daken van scholen meer dan genoeg vierkante meters voor een legbatterij aan zonnepanelen. Een plat dak vangt de hele dag door zon. De beschikbare vierkante meters werken vervolgens als een vermenigvuldiger. Dát scholen moeten verduurzamen, staat buiten kijf. Hóe scholen dat doen, is aan henzelf. De mogelijkheden op het dak – toch vaak een grote, ongebruikte oppervlakte – zijn in elk geval eindeloos. Dus zeggen wij: een betere wereld begint op uw dak!