Een dag uit het leven van een Kewodak Dakmaker

“Hoe ziet jouw werkdag eruit?” Het is een vraag die regelmatig aan onze Dakmakers gesteld wordt. Aangezien we momenteel op zoek zijn naar een aantal nieuwe collega’s, leek het ons een leuk idee om antwoord te geven in de vorm van een blog.

Een goed begin van de dag is het halve werk

Onze dakmakers komen ’s ochtends altijd eerst naar de zaak, in Alphen a/d Rijn. Daar kunnen ze de voorraad in hun servicebus aanvullen. Als er extra materialen nodig zijn voor die dag, dan worden die ook meteen ingeladen. Eén van onze monteurs vertelt:

“Op m’n tablet kan ik zien wat er in de planning staat. Die wordt dagelijks bijgewerkt, wat natuurlijk erg fijn is, want dan weet je precies waar je naartoe moet, wat er moet gebeuren en wat je daarvoor nodig hebt.” Met een lach: “En dan zorg je er natuurlijk ook voor dat je op tijd bent.”

Wat zijn de meest voorkomende dakzaken?

“Er zijn veel klanten die een onderhoudscontract hebben afgesloten, zodat ze zeker weten dat onderhoud op tijd gebeurt, waardoor hun platte dak ook langer meegaat. Dus dat soort werk staat bijna iedere werkdag op het programma.”

“Wat we ook veel doen is lekkages oplossen. Een daklekkage kan allerlei oorzaken hebben, zoals achterstallig onderhoud, verkeerd aangelegde dakisolatie, een aanbouw die niet goed geplaatst is of extreme weersomstandigheden.”

“Het weer kan trouwens ook invloed hebben op mijn werkdag. Als het bijvoorbeeld even flink hagelt, dan kan ik niet doorwerken.” Met een knipoog: “Maar we zijn wel wat gewend hoor, dus we laten ons niet snel het dak afjagen.”

De concrete werkzaamheden van een Kewodak Dakmaker

“Nadat je je gemeld hebt bij de contactpersoon kun je het dak op. We maken het platte dak grondig schoon en voeren een dakinspectie uit. Als er gebreken zijn die je snel kunt oplossen, dan doe je dat meteen en anders komen we er op een later moment voor terug. En als ’t nodig is, wordt de valbeveiliging ook gekeurd.”

“Als we op een lekkagemelding afgestuurd worden, dan zoek je eerst de lekplek op en repareer je meteen het dak. Mocht dat niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat de lekkage gecompliceerder is dan gedacht, dan zorgen we voor een tijdelijke oplossing en komen we zo snel mogelijk terug voor een volledig herstel.”

“Na het uitvoeren van onderhoud of het oplossen van een daklekkage vullen we een inspectierapport of een reparatiebon in. Zo kan de klant precies zien wat we allemaal gedaan hebben. In het inspectierapport staan ook eventuele aandachtspunten. Zo kan het zijn dat een bepaald stuk dak binnen een jaar vervangen moet worden.”

En dan is het op naar de volgende afspraak!

Lijkt het je leuk om Dakmaker bij Kewodak te worden? We zijn op zoek naar een (leerling) dakdekker.

Kewodak Dakmakers je kan het dak opDakveiligheid